Avui ho defensava davant un peridista menorquí: el nou increment de les taxes aeroportuàries previst en el Pressupost de l’Estat per al 2013 va en sentit contrari d’allò que Menorca i les Illes Balears necessiten per a ser competitives turísticament, i perquè els illencs seguem considerats ciutadans igualment tractats que els de la resta de l’Estat.
El mes d’abril de l’any passat el Govern de l’Estat aprovava un increment mitjà de les taxes aeroportuàries del 19%, afectant als aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat en un 50%, al de Palma en un 13% i al de Menorca en un 15.5%. Uns increments, tots ells, que han perjudicat considerablement la posició de Menorca dins el mercat turístic europeu. Posteriorment, es va aplicar una bonificació del 10% per a les Illes Balears durant la temporada d’hivern.
El nou increment per al 2013 del 6.3% de les taxes aeroportuàries en el pressupost de l’Estat suposarà un entrebanc més en l’assoliment d’una fita que té el suport unànime de la societat civil i les formacions polítiques: aconseguir que els preus dels bitllets entre illes i entre aquestes i les principals ciutats de la península siguin preus “assequibles”. Un “assequibilitat” que l’Estat té el deure de garantir, i el Govern de les Illes d’exigir, a través dels mecanismes més adients en cada cas.
En aquest sentit l’Estat torna fer “parts i quarts”: incrementa les taxes aeroportuàries, amb els efectes que se’n deriven per als illencs, i baixa (farà “más asequibles”, amb paraules textuals de la Ministre Pastor) les taxes dels trens d’Alta Velocitat i Llarga Distància. I mentre ens amenacen dia sí i dia també què el descompte de resident no està garantit (“depèn de les disponibilitats pressupostàries”). No entenc -o millor seria dir no compartesc- aquestes “disponibilitats pressupostàries” que no garanteixen el descompte de resident però poden fer abaixar el preu de l’AVE.
Aquest increment és un més dels regals habituals que l’Estat fa als menorquins. Per a pagar tots som iguals, però alhora de rebre els menorquins estem a la cua en serveis bàsics. I el transport aeri és per a Menorca mil vegades més bàsic que un AVE a la península.
Els menorquins i balears hem de reclamar justícia i equitat a Madrid, i exigir al Govern de les Illes que es rebel·li contra aquest ofegament constant de l’economia i el benestar de les Illes.
El PSM Més per Menorca ha presentat reiterades propostes perquè les Illes tenguin un tractament especial per a compensar la insularitat i ajudar a la desestacionalització turística, i fins i tot el Parlament de les Illes Balears, amb majoria del PP, s’hi ha pronunciat a favor. Ara cal que el Govern de les Illes exigeixi a Madrid aquest acompliment, i aquest respecte als ciutadans balears.
Per altra banda, val la pena recordar també que la Comissió Europea investiga l’increment de les taxes aeroportuàries aprovat el 2009, per comprovar si el govern espanyol va vulnerar les normes de la Unió Europea amb aquesta mesura, en especial pel que fa a la informació i consulta que ha d’oferir-se als usuaris. I ara, amb el pressupost del 2013 el Govern de l’Estat aplica un nou increment utilitzant el mateix sistema del 2009, mancat absolutament dels procediments de consulta i informació.
Un apunt final sobre la tarifa única i universal. Fa algunes setmanes vaig rebre una resposta parlamentària en la que el Govern contestava que tenia present, com una opció possible, el model de tarifes de Sardenya.Un sistema basat en allò que reclama la Plataforma El Transport Aeri Ofega Menorca, i que tots els partits menorquins hem recolzat, per a millorar la connectivitat i accessibilitat entre illes: una tarifa única i universal de 30 euros. Ara veurem. En qualsevol cas, el Govern tindrà tot el suport del PSM Més per Menorca per exigir (un altre dia podrem parlar de què significa “exigir” en política)a Madrid un transport aeri igual d'”accessible” que ho són les carreteres, autovies, autopistes, trens i aves de la península.