Aquesta setmana STEI, UGT i CCOO han presentat un manifest a favor de l’educació amb l’objectiu de recollir un ampli suport social que faci d’aquesta l’eix vertebrador de la nostra comunitat autònoma. Compartesc completament els punts del manifest que, de fet, són els punts més importants que inclou el programa de PSM-Més per Menorca en el seu apartat dedicat a l’educació.
Així idò, aquesta és l’educació que necessitam per a ser un país ben educat.
-La necessitat de dissenyar un nou model educatiu en consonància amb un nou model econòmic i social, totalment distint del que ens ha duit a la greu crisi econòmica, mediambiental i energètica que patim. Volem un model educatiu que fomenti el creixement com a persona dels nostres alumnes, perquè siguin crítics i solidaris, sensibles a les grans desigualtats que el nostre actual sistema econòmic genera cada vegada més en el nostre planeta.
-L’aprovació d’una llei d’educació de les Illes Balears, que s’adapti i potenciï els trets culturals i lingüístics que ens són propis i que faci possible un pacte social i polític per l’educació, consensuat amb les organitzacions representatives de la comunitat educativa i les forces polítiques presents al Parlament.
-La millora del finançament de les Illes Balears, fet que permetrà que el pressupost destinat a educació no estigui per davall del 4% del PIB, en moments de crisi; i que arribi al 6% del PIB quan la situació econòmica comenci a redreçar-se.
-L’increment de l’ensenyament en català, amb el suport de la legislació vigent. És molt urgent el reforç de l’ensenyament i la normalització de la llengua catalana en tots els àmbits públics i en els seus usos socials. I que aquesta presència de la nostra llengua vagi aparellada amb l’assoliment d’una competència ben sòlida en l’aprenentatge d’una llengua estrangera.
-L’impuls de la formació a centres, fet que afavorirà la cohesió dels equips docents de les escoles i els instituts, i refermarà els projectes d’innovació que els claustres de professors volen dur endavant.
-El foment de l’autonomia dels centres, que possibiliti la consolidació dels projectes proposats pels claustres de professors, què comptin amb la participació dels pares i mares a través del Consell Escolar i la coordinació dels equips directius.
-El disseny d’un pla de xoc contra el fracàs escolar que ataqui de debò les elevades xifres que patim a les Illes Balears; amb l’adopció de mesures com l’equitat, la reducció de les ràtios, la dotació adient de professorat i de recursos a tots els centres, la distribució equitativa de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu entre tots els centres sostinguts amb fons públics, entre d’altres.
-Aquest procés no suposa cap inversió pressupostària, es tracta d’aconseguir gradualment la redistribució d’alumnes i de les plantilles bàsiques d’atenció corresponents.
-L’impuls veritable d’aquells ensenyaments que ara, com a conseqüència de la crisi, i de les noves necessitats de formació, han vist augmentada amb escreix la seva demanda: formació professional, escoles d’adults, ensenyament d’idiomes.
-Un model d’escola integradora, inclusiva i compensatòria on hi puguin conviure totes les classes i grups socials i que no reprodueixi el model d’estratificació social. Participativa i democràtica, amb capacitat per transmetre els valors democràtics i que prepari per a la societat del coneixement; que promogui la participació de les famílies, el professorat i els agents socials i econòmics assegurant la major integració social i cultural i revitalitzi els òrgans col·legiats de govern dels centres.