L’infant a la ciutat educadora

No Comments ARTICLES,Educació

 

L’actual posició de preeminència del temps –com a valor d’intercanvi- en l’organització de la societat occidental ha generat una inèrcia, tan imperceptible com imparable, que converteix l’escola en una peça més d’un complicat trencaclosques fet d’horaris. És així, ens agradi o no, ho vulguem o no. En la tan anunciada societat de l’oci les dificultats derivades de l’organització del temps –d’allò que coneixem com conciliació de la vida familiar, escolar i laboral- no només han incentivat la creació de gestories i bancs de temps sinó que, a més, la segona més important institució educativa –després de la família- és pensada en termes d’ocupació de temps (és l’escola necessària per tenir ocupats els infants, mentre els pares i mares treballen?). I dic açò, que té poc a veure amb el que m’he proposat escriure aquí, perquè faci de contraposició a una altra forma de pensar l’escola, l’escola com un espai generador de cultura i civisme. “Ciutadella, amb ulls d’infant”, com a projecte i com a producte culturals és un exemple immillorable d’allò que és –i ha de ser- genuïnament l’escola.

Tot projecte cultural neix amb un objectiu horitzó capaç de mobilitzar esforços i que, en el cas de “Ciutadella, amb ulls d’infant”, es resumeix en l’elaboració d’una guia de la ciutat des de la perspectiva dels infants. “Què li mostraries de la teva ciutat a un fillet/a que arriba de fora i no ha estat mai a Ciutadella?”, és la pregunta guia de tan ambiciós trajecte. Una pregunta, per altra banda, plena de continguts i matisos, que denota una determinada posició respecte del fet educatiu, i que sintetitz en la ciutat educa i la visió de l’infant humanitza la ciutat.

La ciutat educa

“Ciutadella, amb ulls d’infant” és un projecte educatiu que fa de la ciutat una extensió de l’escola, un lloc per aprendre i on aprendre, un recurs educatiu extraordinari perquè els alumnes s’eduquin en el seu entorn més proper. Observar i preguntar, pintar i escriure. Perquè la ciutat, que és tot, les seves cases, carrers, edificis i places públiques… la seva gent, costums, tradicions…; la ciutat –deia- és dipositària de molts sabers que esperen ser mostrats i contestats. És clar que tan important és el que s’observa i es pregunta, com aprendre a observar i preguntar, i sobretot convertir allò observat i preguntat en coneixement.

Fer de la ciutat un recurs educatiu és una passa imprescindible per fer de la ciutat un agent educador, és a dir un espai amb el qual s’identifica la gent i al qual se li assigna una funció de corresponsabilitat educativa. Dit d’una altra manera, és impossible parlar del fet que l’educació és una tasca compartida en la qual els ciutadans, a més dels pares i mares, i dels mestres, hi tenen un paper protagonista, sense que abans se situï la ciutat com a espai col·lectiu de convivència.

En aquest sentit, el projecte impulsat per la comunitat educativa del col·legi Pere Casasnovas encaixa perfectament amb el compromís que va assumir el municipi a través de l’adhesió a la Carta de ciutats educadores (1999) i que l’Ajuntament es va comprometre a desenvolupar a través d’elaboració i aprovació del Projecte educatiu de Ciutadella (2003-2004).

La visió humanitzadora de l’infant

“Ciutadella, amb ulls d’infant” té sentit des del pressupòsit que els infants tenen una manera específica de veure les coses. I és cert. Ho és des de la diversitat d’infants i des de les diferències segons les edats. Avui sabem, efectivament, que el coneixement no és unidireccional, no és un fet que passa de la realitat a la ment, no hi ha una realitat que espera ser coneguda. La realitat i el coneixement, per contra, pensam actualment que són una construcció social i una reconstrucció personal. I per tant, l’infant, com l’adult, quan aprèn el que fa és construir coneixement. Açò sí, infants i adults ho fan de manera particular, segons els instruments cognitius propis de cada edat. Des de les aportacions de Jean Piaget i la psicologia evolutiva sabem que la imatge mental del fillet depèn de l’evolució de processos cognitius bàsics relacionats principalment amb la percepció de l’espai i el temps. Dit d’una altra manera, la realitat –les realitats- del fillet no és igual que la realitat de l’adult. I qui diu realitat diu cosmovisió.

La mirada de l’infant està plena de matisos, intensitats, distàncies, relacions, etc. que els adults hem oblidat o dels quals només ens queda un anecdòtic record. Qui no guarda encara aquella sensació infantil d’un present intens i inacabable? Tan és així que urbanistes com el nord-americà Kevin Lynch han centrat el seu treball en l’evolució de la imatge que té l’infant de la ciutat, a mesura que aquest canvia els seus paràmetres cognitius, per tal de programar millor l’espai vital de tots els ciutadans. També pedagogs com l’italià Francesco Tonucci han situat l’infant i la seva forma de percebre l’entorn com a referent per dissenyar ciutats més humanes. Els mestres que han dirigit “Ciutadella, amb ulls d’infant” integren elements de la psicogenètica de Piaget, de l’urbanisme de Lynch i de la pedagogia de Tonucci, donant ressonància a un fet fonamental: la ciutat és la percepció que en tenen els seus ciutadans, la percepció que tenen els infants de la seva ciutat és necessària per fer-la una ciutat de tothom, i la visió “infantil” de la ciutat és un patrimoni personal i col·lectiu imprescindible en les societats que han superat la visió adult-erada de l’infant com a “camí per arribar a adult” i han arribat a la de l’infant com a ciutadà, d’una ciutat, és clar.

I acab amb un darrer apunt de caire més reivindicatiu si es vol, però inherent al projecte “Ciutadella, amb ulls d’infant”: cal aconseguir que els infants puguin sortir sols al carrer, i descobrir que la ciutat és també la seva ciutat.

J. Manel Martí Llufriu
(Article inclòs en el llibre Ciutadella, amb ulls d’infant, impulsat per l’Escola pública Pere Casasnovas)

 

Sobre l’autor

Benvingut al bloc personal de Nel Martí, un espai per a la reflexió i la comunicació. La columna vertebral del bloc és l’article breu, publicat de forma periòdica i sempre relacionat amb l’actualitat social, cultural o política. Més sobre l'autor

Arxius

Categories